Styr på lovkravet om regelmæssig APV og dokumentation
- Nem og effektiv proces
- Arbejdstilsynets skabeloner
- Forbedret arbejdsmiljø
Optimer arbejdsmiljøet med et nemt APV-værktøj
APV-modul i MUSsamtale.dk gør det nemt for dig at planlægge, gennemføre og dokumentere arbejdspladsvurderinger. Så kan du identificere og håndtere eventuelle problemstillinger effektivt. Med intuitive skabeloner og et brugervenligt dashboard, hjælper vi dig med at overholde lovkravene samt skabe en bedre og mere sikker arbejdsplads for dine medarbejdere.
APV-processen:
1. Opret undersøgelse
Opret en APV i systemet på få minutter med udgangspunkt i vores skabeloner.
1. Opret undersøgelse
Opret en APV i systemet på få minutter med udgangspunkt i vores skabeloner.
2. Udsendelse af spørgeskema
Værktøjet sender automatisk APV-skemaet ud til valgte deltagere.
2. Udsendelse af spørgeskema
Værktøjet sender automatisk APV-skemaet ud til valgte deltagere.
3. Dataindsamling
Medarbejderne besvarer spørgeskemaet, og resultaterne vises i overskuelige illustrationer.
3. Dataindsamling
Medarbejderne besvarer spørgeskemaet, og resultaterne vises i overskuelige illustrationer.
4. Analyse
Gennemgå de indsamlede data og identificer potentielle risici og forbedringsområder.
4. Analyse
Gennemgå de indsamlede data og identificer potentielle risici og forbedringsområder.
5. Handling
Opret handlingsplaner for at håndtere identificerede forbedringsmuligheder.
5. Handling
Opret handlingsplaner for at håndtere identificerede forbedringsmuligheder.
6. Rapportering
Generer rapporter for ledelsen og andre interessenter for at kommunikere resultaterne.
6. Rapportering
Generer rapporter for ledelsen og andre interessenter for at kommunikere resultaterne.
Skræddersy din APV
Uanset om du bruger vores skabeloner eller opretter din APV fra bunden, kan du altid tilpasse undersøgelsens emner og spørgsmål, anonymitetsindstillinger samt skrive intro- og afslutningstekst til deltagerne.
Opnå høj svarrate
Vælg en deadline til din APV. Så påminder værktøjet automatisk de medarbejdere, som mangler at besvare undersøgelsen og bringer din svarrate til nye højder.
Real-time dataindsamling
Se besvarelserne i realtid, mens medarbejdernes svar tikker ind. Her tages naturligvis forbehold for at anonymitet kan opretholdes.
Dataanalyse
Værktøjet hjælper med at udpege mulige problemområder ved at markere temaer, hvor medarbejderne har svaret kritisk. Det gør det nemt for dig at identificere risici og forbedringsområder.
Handlingsplaner
Når du har defineret nogle relevante problemstillinger baseret på APV-resultaterne kan du med få klik oprette handlingsplaner, tilføje ansvarlige personer, deadlines og budgetter.
GDPR-sikkerhed
Når du laver dine APV-undersøgelser i værktøjet, er du og dine medarbejdere sikret jf. GDPR, og værktøjet sørger for, at man som deltager i en anonym undersøgelse kan stole på, at ens besvarelse forbliver anonym.
Hvad er en APV?
En APV, eller arbejdspladsvurdering, er en undersøgelse, der skal identificere arbejdsrelaterede risici på en arbejdsplads. APV’ens formål er at forbedre arbejdsmiljøet ved at eliminere potentielle farer. Ved hjælpe af APV-undersøgelser og det efterfølgende arbejde med at håndtere identificerede problematikker, kan virksomheder sørge for, at arbejdspladsen er både sikker og sund. Denne indsats for at forbedre arbejdsvilkårene har ofte en positiv effekt på medarbejdernes trivsel og produktivitet.
Er det lovpligtigt at lave APV?
Ja, i Danmark har alle virksomheder med ansatte pligt til at gennemføre en arbejdspladsvurdering (APV). Ifølge Arbejdsmiljøloven skal alle virksomheder, uanset størrelse, udarbejde en APV mindst hver tredje år, eller når der sker væsentlige ændringer i arbejdsmiljøet. Manglende overholdelse af APV-kravene kan medføre sanktioner fra Arbejdstilsynet i form af bøder. Kravet gælder altså ikke for enkeltmandsvirksomheder uden ansatte.
Hvilke emner beskæftiger APV'en sig med?
Emnerne som en arbejdspladsvurdering (APV) beskæftiger sig med afhænger af hvilken branche, virksomheden tilhører. I alle APV-undersøgelser vil du finde spørgsmål der omhandler fysiske faktorer som støj, belysning, ergonomi og arbejdets fysiske belastninger. Derudover omfatter APV'en også psykosociale faktorer som arbejdsbyrde, stress, samarbejde og ledelsesforhold. Hvis virksomhedens branche beskæftiger sig med særlige risici, som fx kemiske og biologiske påvirkninger, eller risiko for fald eller overbelastning, afdækkes omfanget af dette. Find mere info på arbejdstilsynets hjemmeside.