Whistleblowerordning – lev op til lovkravet og gør det nemt at administrere indberetninger
- Mulighed for anonym indberetning
- Chat med whistleblower
- Nem sagsbehandling
Implementer en whistleblower-ordning på 10 minutter
Whistleblowermodulet i MUSsamtale.dk hjælper dig med at oprette en sikker, og for mange arbejdspladser, lovpligtig platform, hvor der kan indberettes uregelmæssigheder. Vores brugervenlige værktøj sikrer, at du hurtigt og nemt kan administrere eventuelle indberetninger. Uanset din virksomheds størrelse styrker en whistleblowerordning virksomhedens transparens og medarbejdernes tillid. Vi har som altid fokus på brugervenlighed og datasikkerhed, så det er nemt for dig.
Sådan fungerer det:
1. Vælg whistleblowerenhed
Whistleblowerenheden er de personer, som skal sagsbehandle eventuelle indberetninger.
1. Vælg whistleblowerenhed
Whistleblowerenheden er de personer, som skal sagsbehandle eventuelle indberetninger.
2. Opret whistleblowerordning
Værktøjet har et standard setup, du kan nemt kan anvende eller tilpasse din virksomhed.
2. Opret whistleblowerordning
Værktøjet har et standard setup, du kan nemt kan anvende eller tilpasse din virksomhed.
3. Link på hjemmeside
Når linket er på din hjemmeside, kan der laves indberetninger.
3. Link på hjemmeside
Når linket er på din hjemmeside, kan der laves indberetninger.
4. Modtag indberetninger
Whistleblowerenheden får besked, når der lander en ny indberetning.
4. Modtag indberetninger
Whistleblowerenheden får besked, når der lander en ny indberetning.
5. Kommunikation
Kommuniker med whistleblower selvom vedkommende er anonym.
5. Kommunikation
Kommuniker med whistleblower selvom vedkommende er anonym.
6. Sagsbehandling
Systemet påminder om deadlines og sagen opdateres løbende i værktøjets sagsbehandlingsvindue.
6. Sagsbehandling
Systemet påminder om deadlines og sagen opdateres løbende i værktøjets sagsbehandlingsvindue.
Login og dashboard
Med en sikker login-proces får whistleblowerenheden adgang til et intuitivt dashboard, hvor indberetninger kan sagsbehandles.
Automatiske notifikationer
Sagsbehandler(e) modtager øjeblikkeligt en notifikation ved nye indberetninger, så der kan reageres hurtigt.
Nem oprettelse af indberetninger
Whistleblower kan hurtigt og anonymt (valgfrit) indberette hændelser via en brugervenlig webformular, hvor der kan vedhæftes dokumentation.
Anonym kommunikation
Systemet muliggør anonym kommunikation mellem indberetter og ledelse.
Sikker opbevaring af data
Alle indberetninger opbevares sikkert og i overensstemmelse med GDPR.
Brugervenligt interface
Systemets intuitive brugerflade gør det nemt for både administratorer, sagsbehandlere og whistleblower.
Hvad er en whistleblowerordning?
En whistleblowerordning er en platform, som giver medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere mulighed for at indberette uregelmæssigheder eller kritisable forhold i virksomheden. Formålet med en whistleblowerordning er at fremme transparens og ansvarlighed ved at give en sikker kanal for rapportering af problemer af en særlig alvorlig grad. Det anbefales, at en whistleblowerordning tilbyder mulighed for anonyme indberetninger, da et af de vigtigste formål med en whistleblowerordning er at beskytte indberetteren mod repressalier. En whistleblowerordning bidrager til at skabe tryghed, tillid og et etisk arbejdsmiljø.
Hvad siger whistleblowerloven?
Whistleblowerloven, som i første omgang trådte i kraft i Danmark i december 2021, kræver i dag, at alle virksomheder med 50 eller flere medarbejdere etablerer en whistleblowerordning. Loven har til formål at beskytte whistleblowere, der indberetter alvorlige lovovertrædelser og andre alvorlige forhold (fx økonomisk kriminalitet, korruption, diskrimination eller andre overtrædelser af virksomhedens politikker eller lovgivning). Virksomheder skal sørge for, at indberetninger behandles fortroligt og sagsbehandles korrekt jf. nogle konkrete deadlines, som skal overholdes. Loven dækker både private og offentlige arbejdspladser.
Vi anbefaler også virksomheder med mindre end 50 medarbejdere at oprette en whistleblowerordning. Det skaber tillid og sender et godt signal til omverdenen. Samtidig er det et gratis modul i MUSsamtale.dk, så hvorfor ikke?
Hvorfor benytte et online whistleblowersystem?
At benytte et online whistleblowersystem gør det enkelt at implementere en whistleblowerordning i overensstemmelse med lovgivningen. Et godt online værktøj sikrer anonymitet og fortrolighed, og det gør det nemt at administrere indberetninger samt dokumentere sagsbehandlingen. Med automatiske notifikationer og brugervenlige dashboards bliver håndteringen af indberetninger mere effektiv, hvilket sparer tid og ressourcer. Desuden sikrer et online værktøj, at alle data behandles i overensstemmelse med GDPR og andre relevante lovkrav, hvilket beskytter både virksomheden og whistlebloweren.