MUS samtale skema – Sådan laver du en god spørgeramme og opnår effektive MUS-samtaler

MUS samtale skema – Sådan laver du en god spørgeramme og opnår effektive MUS-samtaler

Skal du til at afholde MUS-samtaler? Læs med her, og få tips og tricks til, hvad du skal fokusere på i dit MUS-skema.

Per Boetius Andersen

Skrevet af Per Boetius Andersen - 20/11/2024

Medarbejderudviklingssamtalen (MUS) er et afgørende værktøj i de fleste virksomheder til at fremme trivsel, effektivitet og udvikling. Men en succesfuld MUS-samtale kræver en velstruktureret spørgeramme (MUS samtale skema), der kan hjælpe både medarbejder og leder med at få mest muligt ud af samtalen. I denne artikel ser vi på, hvad et godt MUS-skema skal indeholde, og hvordan et digitalt værktøj kan optimere processen.

Hvilke temaer og spørgsmål skal jeg vælge, for at lave et godt MUS-skema?

For at lave et godt MUS-skema, skal du have temaer og spørgsmål der kommer ind på evaluering af præstationer samt drøftelse af fremtidige mål og udviklingsmuligheder. Samtidig skal du huske emner/spørgsmål omkring medarbejderen trivsel og samarbejde med kollegaer.

Uanset om du skal holde MUS for første gang, eller vil optimere på et eksisterende MUS-koncept, kan det ofte være en udfordring at beslutte, hvad der skal fokuseres på. Overdrives omfanget med for mange temaer og spørgsmål, er der stor risiko for, at MUS-forløbet bliver en ensformig oplevelse. Når et MUS-forløb bliver langt og ”kedeligt”, har det typisk negative konsekvenser for udbyttet af samtalen, fordi engagement og grundighed ved besvarelse af de enkelte spørgsmål daler.

Skal din MUS-proces også sættes i system?

Det er både nemmere og billigere end du tror

Se systemet

Streamer

Et effektivt MUS samtale skema bør være klart, struktureret og dækkende, så samtalen bliver produktiv og relevant. Her er nogle nøgleelementer, som bør indgå:

  • Feedback og evaluering af arbejdsindsatsen
    For at opnå en åben og ærlig dialog bør skemaet give plads til, at både leder og medarbejder kan dele feedback. Medarbejderen kan evaluere sin egen præstation, mens lederen kan tilbyde konstruktiv feedback med konkrete eksempler.
  • Personlige og faglige mål
    MUS-skemaet bør have sektioner, hvor medarbejderen kan beskrive sine egne mål for både personlig og faglig udvikling. Dette kan inkludere opgaver, nye kompetencer eller projekter, der ønskes prioriteret. Samtidig kan lederen bruge skemaet til at give input til, hvordan disse mål kan understøttes.
  • Udvikling af nye kompetencer
    MUS-samtaler handler primært om udvikling, og derfor er det vigtigt at skemaet rummer plads til dialog om, hvilke kompetencer medarbejderen ønsker at udvikle. Her kan der også lægges planer for relevante kurser, projekter eller andre udviklingsinitiativer.
  • Arbejdsmiljø og trivsel
    En af de vigtigste faktorer for en sund arbejdsplads er medarbejdernes trivsel. Et MUS samtale skema kan derfor med fordel have et afsnit, hvor medarbejderen kan beskrive sin oplevelse af arbejdsmiljøet, samarbejdet med kollegaer og arbejdspres. Denne feedback kan være afgørende for at der bliver reageret i tide, hvis der er behov for en forbedring af arbejdsmiljøet.
  • Opfølgning og konkrete handlinger
    For at sikre, at samtalen fører til konkret handling, bør skemaet afsluttes med en opfølgningsplan. Her kan lederen og medarbejderen i fællesskab beslutte, hvilke konkrete handlinger der skal tages og hvornår. En fastlagt opfølgning sikrer, at målene ikke bare forbliver på papiret.

Ønsker du konkret inspiration til dit MUS-skema?

Via linket herunder kan du downloade et godt bud på en generel spørgeramme, som beskæftiger sig med de forskellige nøgleelementer nævnt ovenfor.

Download skabelon til MUS samtale skema


Hos MUSsamtale.dk anbefaler vi vores kunder at tilpasse deres spørgeramme, så den passer til deres virksomhed og de enkelte medarbejdergrupper/afdelinger. Når man arbejder i en digital løsning, kan man nemlig nemt arbejde med flere forskellige samtaleforløb, så fx funktionærer får en type spørgsmål, og de timelønnede får en anden, eller hvor medarbejderne i salgsafdelingen evalueres inden for nogle specifikke salgskompetencer. Det er kun fantasien, der sætter grænser.

I værktøjet tilbyder vi også branche- og funktionsspecifikke skabeloner, så uanset hvilken branche du repræsenterer, kan vi garanteret hjælpe dig med et godt udgangspunkt, når du skal sætte dine MUS-forløb op.

Hvis du er interesseret i at arbejde med mere end blot MUS, kan du også finde forskellige skemaer til 1:1-samtaler, onboarding, APV, trivsel og meget mere i MUSsamtale.dk. Alle skabeloner kan selvfølgelig tilpasses det konkrete behov.

Læs mere om værktøjet via menuen øverst på siden eller book en uforpligtende demo, hvis du er nysgerrig. 😊

Har du spørgsmål, som ikke er blevet besvaret i denne artikel? Så besøg vores ’Spørgsmål og Svar’ sektion (FAQ), hvor vi besvarer alle de typiske spørgsmål relateret til udviklingssamtaler. Gå til ’Spørgsmål & Svar’ (FAQ)

Per Boetius Andersen

Per Boetius Andersen

Per er medstifter af MUSsamtale.dk, og er uddannet kandidat i psykologi og erhvervsøkonomi fra Copenhagen Business School samt reserveofficer i Forsvaret. Han har mere end 15 års erfaring med udvikling af digitale produkter/services, og kan således tilbyde rådgivning inden for både digitalisering, HR, ledelse og forretningsudvikling.

Hvad vil du læse mere om?