Undgå at jeres værdier bare bliver tomme ord: Integrér virksomhedens værdier i MUS og trivselsundersøgelser.
Jeg hedder Lene Mondrup og er certificeret Arbejdsmiljøleder og Trivselsambassadør under den lovpligtige Arbejdsmiljøuddannelse. Derudover har jeg arbejdet med HR i 15 år – bl.a. som HR-partner og HR-chef. Når MUSsamtale.dk’s kunder spørger efter ekstra rådgivning, workshops mv., henvises de gerne til mig, da jeg brænder for trivsel, mental sundhed og det gode arbejdsmiljø. I denne artikel vil jeg kaste lys på samspillet mellem en virksomheds værdier, MUS og trivselsundersøgelser.
Alt for ofte ser vi desværre, at virksomhedens værdier bliver til “tomme ord” på en kaffekop eller en plakat i kantinen. Meningen med at identificere værdierne har været god, men implementeringen er gået galt – eller har været mangelfuld. Og dermed får I som virksomhed måske slet ikke gjort gavn af jeres værdier.
At have klare værdier i virksomheden hjælper jer alle med at sikre, at alle arbejder mod de samme mål. Det kan altså være et fantastisk værktøj, hvis alle jer, der udgør organisationen forstår, hvordan og hvorfor virksomhedens værdier er afgørende for jeres succes.
Fra tomme ord til kernen af virksomheden
Din virksomheds værdier handler ikke bare om en smart måde at brande sig på. Det er kernen af virksomheden og er bindeleddet mellem vision, mission og kultur. Værdier kan siges at være limen i din virksomhed eller team. Hvis du ikke tager virksomhedens værdier seriøst, vil det øjeblikkeligt ses på jeres resultater.
Jeg faciliterede engang et lederseminar, hvor vi havde virksomhedens værdier som et af emnerne. Hele gruppen af mellemledere havde stor modstand mod selve værdi-konceptet. “Det virker så fluffy” var de alle enige om. Lige indtil vi inviterede direktøren og virksomhedens grundlægger forbi til en Q&A.
Her tog jeg emnet værdier op igen og hørte om hans holdning til det. Og her var der ingen tvivl at spore. “Jamen selvfølgelig er vores værdier vigtige! De er jo hele fundamentet af vores virksomhed!” sagde han. Og han fortsatte: “Hvis ikke jeg lige fra starten af havde haft integritet som en af mine vigtigste værdier overfor kunden, så havde vi ikke stået her, hvor vi er i dag.” Han uddybede med, at netop integriteten og ønsket om altid at være ærlig og aflevere et godt stykke arbejde havde gjort at de som virksomhed havde kunnet vinde kunder fra deres konkurrenter. Han nævnte også, hvordan værdierne for ham altid var en aktiv ledetråd for hans og resten af direktionens beslutninger. At de nogle gange i deres møder og beslutninger bevidst valgte at navigere efter en værdi. “Er vi modige?” spurgte de hinanden (en anden af deres værdier var “mod”) og ud fra dette valgte de at implementere nye idéer og tiltag, som af og til var lidt udenfor komfort-zonen.
Værdier er levende – Lad dem ikke dø
Efter direktør og stifters udlægning af hvor vigtige han anså værdier, og hvordan han brugte dem i sin dagligdag, fik gruppen af mellemledere pludselig en lidt dybere forståelse for og anerkendelse af hele konceptet om værdier. Og hvad jeg kunne konkludere ud fra denne seance var blot, at de som virksomhed ikke havde formået at implementere værdierne godt nok og tage dem i anvendelse. Nok brugte direktionen værdierne bevidst og aktivt, men mellemlederne havde tydeligvis ikke gjort det. Og dermed nok heller ikke resten af de ansatte. Det skulle der ændres på nu. Det var tid til at få værdierne ud at leve i HELE organisationen.
Værdibaseret Ledelse – Need to have og ikke bare Nice to have
Vi står overfor et skift i, hvad vi som virksomhed skal kunne levere/ tilbyde til vores ansatte. Løn og benefits er ikke længere nok, hvilket du sikkert selv kan nikke genkendende til. Den nye generation af medarbejdere stiller høje krav til hvilken type virksomhed, de ønsker at arbejde for. De forventer, at deres kommende arbejdsplads skal have et større formål, som de også kan stå inde for. Og de forventer, at virksomhedens værdier skal matche deres egne værdier.
Det gør, at du som leder og virksomhed ikke kan ignorere det faktum, at værdibaseret ledelse ikke er “nice to have”, men “need to have”.
Fordelene ved at identificere og anvende virksomhedens værdier er mange:
Kort sagt, udbyttet af at prioritere at arbejde med jeres virksomheds værdier taler for sig selv – uanset hvilken størrelse virksomhed, du arbejder i.
MUS og trivselsundersøgelser som fundament for jeres værdier
Blot fordi I som virksomhed har italesat jeres værdier, er de, som allerede nævnt, ikke til megen gavn, hvis ikke de lever hos jer i dagligdagen.
At få værdierne ud at leve og gøre dem tydelige kræver at ledelsen går forrest og viser værdierne i egen adfærd. Og det samme gælder hele vejen ned gennem organisationen. Det kræver, at I har fokus på jeres værdier i hverdagen, så de ikke bliver glemt. Et relevant sted og tidspunkt at tage værdier op som samtaleemne er under jeres udviklingssamtaler (MUS og 1:1) og trivselsundersøgelser. Her kan I vælge at inddrage spørgsmål om jeres værdier. Både hvordan medarbejderen opfatter den pågældende værdi, hvordan medarbejderen oplever, at værdierne lever i organisationen, og hvordan medarbejderen selv bruger de pågældende værdier bevidst og aktivt?
Måske vil I se, at det er spørgsmål, som er svære for de ansatte at besvare. Og det gør kun en dialog om værdier endnu mere presserende.
Skal din MUS-proces også sættes i system?
Det er både nemmere og billigere end du tror
Gør værdierne synlige i praksis og handling
Hvis I finder ud af, at jeres ansatte har et “fjernt forhold” til virksomhedens værdier er det måske på tide, at både direktion og ledelsesgruppe går forrest. Italesæt og vis eksempler på jeres værdier i praksis. Fortæl om, når I har anvendt en af jeres værdier som afsæt for en beslutning eller handling. Hvorvidt lænede I jer fx op ad x-værdi til et kundemøde, hvor det gav et godt resultat?
Det er naturligvis vigtigt, at virksomhedens ledere har nogle retningslinjer at holde sig til. Har du/I også et ønske om at arbejde mere struktureret med jeres værdier, udviklingssamtaler og trivselsundersøgelser for at styrke jeres arbejdsmiljø og arbejdsglæde? Vil I vide mere om at koble MUS og trivselsundersøgelser samt hvordan I kan sætte jeres værdier i aktion? Så kontakt mig direkte eller via mussamtale.dk.
Jeg tilbyder et gratis “trivsels-tjek”, som du kan læse mere om her: Gratis trivsels-tjek
Lige så vel, som det er en god idé at få din bil tjekket igennem til jævnlige syn, er det en god idé jævnligt at få tjekket din virksomhed/dit team og jeres muligheder for at sænke sygefravær og skabe et godt arbejdsmiljø blandt de ansatte. Jeg kan tilbyde et indblik i værktøjer og tiltag, som I kan sætte ind med allerede nu i forhold til jeres specifikke situation, udfordringer, mål og ønsker. Tiltag, som I kan sætte i gang med selv eller med mig på sidelinjen.
Lene Mondrup
Lene Mondrup har 15 års erfaring med HR, ledelsesrådgivning, organisationsudvikling og trivsel fra roller som hhv. HR Partner, HR-chef samt ledelses- og kommunikationsrådgiver i både store og mindre organisationer.