Trivselsmåling – hellere for ofte end for sent

Trivselsmåling – hellere for ofte end for sent

Per Boetius Andersen

Skrevet af Per Boetius Andersen - 28/2/2024

Trivselsmålinger – de er som tandlægebesøg for virksomheder. Vi ved godt, at de er vigtige, men hvorfor er det så, at de ofte ender med at blive udskudt, og hvilke konsekvenser risikerer du som leder eller virksomhedsejer ved at fravælge regelmæssig trivselsmåling?

I mit arbejde oplever jeg jævnligt virksomhedsledere, der betragter trivselsmålinger som en luksus- eller hyggeopgave for virksomheder med mange ressourcer. De har simpelthen svært ved at se det nå helt til tops på prioriteringslisten i en travl SMV, hvor kalenderen er fyldt med opgaver, som må prioriteres højere.

For at sætte tingene lidt i perspektiv holder jeg fast ved parallellen mellem en trivselsmåling og et helt almindeligt tandeftersyn. Der er nemlig rigtig mange fællestræk, ved den måde vi tænker på de to ”projekter”, og konsekvenserne ved ikke at få det klaret i tide, er relativt set de samme. Du kan garanteret relatere dig til flere af betragtningerne nedenfor.

Her er de typiske argumenter for at nedprioritere trivselsmålinger:

1. “Jeg gør det selv” mentalitet:
Ligesom når vi prøver at fikse vores egen tandpine med Dr. Google og lidt tandpasta, tror nogle virksomhedsledere, at de kan vurdere medarbejdernes trivsel ved at tage en runde på kontoret eller i produktionen og smile. Smiler medarbejderne tilbage, må alt jo være godt. Spoiler alert: Det er ikke helt det samme som en struktureret undersøgelse.

2. “Det gør ikke ondt, så hvorfor bruge tid på det?” tankegang:
Ligesom vores tænder kan skjule skader, kan virksomheder skjule udfordringer, som vokser og udvikler sig i skyggen. Vi ved alle, at det er klogt at tage til tandlægen, selvom det ikke gør ondt lige nu. På samme måde er trivselsmålinger forebyggende for virksomheder, da det hjælper med at identificere potentielle udfordringer, før de bliver smertefulde.

3. “Der er bare ikke tid” oplevelsen:
Ligesom vi måske udskyder vores tandlægeaftaler, er det let at tænke; “Vi gør det senere.” Med travle tidsplaner og projektdeadlines bliver trivselsmålinger nogle gange sendt til baggrunden, indtil de bliver en akut nødvendighed. Tab af medarbejderengagement, risiko for højere medarbejderomsætning og en svækket konkurrenceevne kan være direkte konsekvenser af ikke at identificere mistrivsel i opløbet.

4. “Jeg er bange for dårlige nyheder” frygten:
Ligesom nogle mennesker er bange for at gå til tandlægen af frygt for, hvad der måske er galt, undlader nogle virksomhedsledere at udføre trivselsmålinger. Enten fordi de er bange for at opdage udfordringer, der skal tackles, eller fordi de inderst inde godt ved, at der er nogle ting, som medarbejderne ikke er helt tilfredse med. Men at tage fat på dem i tide kan forhindre større problemer senere. Som ledelse er der ikke råd til at være konfliktsky og de få virksomhedsledere, der stadig sværger til det gamle ordsprog; ”Hvis du ikke kan lide lugten, kan du skrubbe ud af bageriet”, vil få gradvist sværere ved at drive en konkurrencedygtig virksomhed i en moderne verden, med lav ledighed samt lovkrav om ESG-rapportering og regelmæssige arbejdspladsvurderinger.

Skal din MUS-proces også sættes i system?

Det er både nemmere og billigere end du tror

Streamer

Alle de virksomhedsledere, som jeg taler med, er interesserede i at sikre en sund og produktiv arbejdsplads samt minimere uforudsete omkostninger forbundet med mistrivsel. Dette er netop grunden til, at vi bør indarbejde regelmæssig trivselsmåling som en del af virksomhedens strategi.

Vil du læse mere om, hvordan virksomheder kan integrere værdier i trivselsmålinger og MUS, så har vores samarbejdspartner, HR-konsulent Lene Mondrup, skrevet denne artikel: Værdier, MUS og trivselsundersøgelser

Når vi investerer i regelmæssige trivselsmålinger, investerer vi ikke kun i medarbejdernes velvære, men også i vores virksomheds langsigtede sundhed. Det forebygger problemer, før de bliver smertefulde. At tackle udfordringer i tide er ikke kun fornuftigt, det er økonomisk ansvarligt.

Lad os huske på én afgørende pointe: Ligesom med tandlægebesøg har trivselsmålinger en tendens til at komme med en gradvist dyrere regning, jo længere tid man venter.

Så, kære virksomhedsledere, gør derfor 2024 til året, hvor der investeres i dine teams og virksomhedens sundhed med regelmæssige trivselsmålinger. Så kan du undgå den dyre regning og opnå et sundere, gladere og mere smilende arbejdsmiljø.

Har du simpelthen for travlt til at få styr på forårets trivselsmåling, så ræk ud til os. Vi kan hjælpe med både rådgivning, konkrete skabeloner og evt. kontakten til en HR-konsulent. Hvis du vælger vores værktøj, bliver trivselsmålinger, APV osv. aldrig mere en administrativ hovedpine. Kontakt MUSsamtale.dk

PS: Denne artikel er IKKE sponsoreret af vores kunder i tandlægebranchen 😉

Per Boetius Andersen

Per Boetius Andersen

Per er medstifter af MUSsamtale.dk, og er uddannet kandidat i psykologi og erhvervsøkonomi fra Copenhagen Business School samt reserveofficer i Forsvaret. Han har mere end 15 års erfaring med udvikling af digitale produkter/services, og kan således tilbyde rådgivning inden for både digitalisering, HR, ledelse og forretningsudvikling.

Hvad vil du læse mere om?